von Lucy Steeds
erscheint bei John Murray (30. Januar 2025)
englischer Klappentext: „PROVENCE, 1920
Ettie moves through the remote farmhouse, silently creating the conditions that make her uncle’s artistic genius possible.
Joseph, an aspiring journalist, has been invited to the house. He believes he’ll make his name by interviewing the reclusive painter, the great Edouard Tartuffe.
But everyone has their secrets. And, under the cover of darkness, Ettie has spent years cultivating hers.
Over this sweltering summer, everyone’s true colours will be revealed.
Because Ettie is ready to be seen.
Even if it means setting her world on fire.“
Ich kenne weder Autorin noch Verlag, aber irgendwie klang der Klappentext interessant und das Cover war auch cool. Und die Kunst des frühen 20. Jahrhunderts finde ich eh faszinierend – also ich musste das Buch lesen :-).
Hierum geht’s: Wir sind in der Provence in einem abgelegenem Kaff im Nirgendwo. Joseph, in seinen 20ern, abgebrochener Kunststudent und angehender Journalist aus England, will sich seine Sporen verdienen und nimmt eine Einladung an, den internationalen Ausnahmemaler Edouard Tartuffe hier zu besuchen, zu interviewen und als einer der wenigen Reporter porträtieren zu dürfen. Allein – irgendwie sieht vor Ort alles etwas anders als erwartet aus. Tartuffe, Menschenfeind par excellence, hat ihn gar nicht erwartet. Es war seine Nichte Sylvette, genannt Ettie, die ihn eingeladen hat, und anstatt als Journalist zu agieren, lässt sich Joseph auf einen skurrilen Deal ein: er darf Tata, wie Tartuffe sich nennen lässt, als Modell aushelfen, und dafür kriegt er zwar immer noch kein Interview, aber die Genehmigung, über ihn zu schreiben. Besser als nichts, denkt sich Joseph, und somit sollen sehr denkwürdige Wochen im Haus des Künstlers für ihn beginnen…..
Interessanter Einstieg schon mal in die Story, und natürlich ist nicht viel im Hause Tartuffe, wie man es vielleicht erwarten könnte. Jeder der drei Hauptpersonen trägt so sein eigenes traumatisches Päckchen mit sich herum: Joseph als Pazifist musste mit ansehen, wie der erste Weltkrieg seinen Bruder zerstört hat; Tata lebt sowieso in seiner eigenen Welt, und Ettie – ja Ettie ist auf ihre ganz eigene Art und Weise an Tata gebunden und will doch nur ihr eigenes Leben leben. Und endlich die Künstlerin sein dürfen, die sie schon immer gewesen ist.
Im Laufe eines heißen Sommers sollen sich hier die Ereignisse dramatisch zuspitzen bis zu einem wahrhaft brennendem Finale…..
Mein Leseeindruck: Das war ein richtig gutes Buch. Fing relativ langsam alles an, wir haben die Charaktere relativ ruhig vorgestellt bekommen, es war anfangs so eher etwas die getragenere Art der Erzählung, und dann nahm alles peu a peu an Fahrt auf. Irgendwann war ich so drin in der Story, ich musste weiterlesen und hab die zweite Hälfte des Romans in einem Rutsch durchgelesen. Die Atmosphäre, das Setting, es hat alles gestimmt. Auch spannend, was wir als Leser nebenbei so über die Malerei und die Entstehung von Kunstwerken erzählt bekommen. Und was ist als Betrachter eigentlich wichtig? Die Autorin ist, habe ich gelesen, Synästhetikerin, und ich denke, Ettie ist das auch. Farbe ist Licht und Leben – das fand ich faszinierend.
Überhaupt fand ich die Charaktere tiefgründig und echt vielschichtig. Ich hab wie gesagt einen Augenblick gebraucht, um mit ihnen richtig warm zu werden, aber die Mühe lohnt sich.
Zu Beginn hab ich mich z. Bsp. noch etwas gewundert über Ettie, sie kam mir so merkwürdig vor – warum führt eine 27jährige ihrem misanthropischen Onkel so akribisch den Haushalt und lässt sich wie ein Niemand behandeln? Was ist los mit ihr? Aber hey, es ist eine Menge los mit ihr, und ich habe dann doch sehr mit ihr mitgefiebert.
Witzig am Rande: es tauchen reale historische Personen wie Peggy Guggenheim auf, und Scott (Fitzgerald?), und das hat der Geschichte einen authentischen Reiz gegeben. Edouard Tartuffe ist fiktiv – könnte ich mir aber haargenau so auch vorstellen. Ich hab den Namen gegoogelt, weil ich dachte, vielleicht gab es ihn auch tatsächlich – nein, tut es nicht :-). Aber Hut ab vor der Autorin, ich hätte es ihr geglaubt!
Also, ein Buch über die Kunst, das Leben, natürlich auch über die Liebe, aber auch über die Freiheit, zu sein, was man ist. Hat mir sehr gut gefallen, die Autorin werde ich mir merken!
Vielen Dank an Netgalley und an den Verlag für das Rezensionsexemplar!
english review:
I don’t know the author or the publisher, but the blurb sounded interesting and the cover was cool. And I find the art of the early 20th century fascinating anyway – so I had to read the book :-).
This is what it’s about: We are in France, the Provence, in a remote village in the middle of nowhere. Joseph, in his 20s, a dropout art student and aspiring journalist from England, wants to earn his spurs and accepts an invitation to visit the exceptional international painter Edouard Tartuffe, to interview him and to be one of the few reporters to be allowed to portray him. But somehow everything looks a little different to what he expected. Tartuffe, misanthrope par excellence, was not expecting him at all. It was his niece Sylvette, called Ettie, who invited him, and instead of acting as a journalist, Joseph agrees to a bizarre deal: he is allowed to help Tata, as Tartuffe calls himself, as a model, and although he still doesn’t get an interview in return, he does get permission to write about him. Better than nothing, thinks Joseph, and so very memorable weeks in the artist’s house begin for him…..
An interesting introduction to the story, and of course there isn’t much in the Tartuffe house, as one might expect. Each of the three main characters carries their own traumatic baggage with them: Joseph, as a pacifist, had to watch how the First World War destroyed his brother; Tata lives in his own world anyway, and Ettie – yes, Ettie is tied to Tata in her own special way and just wants to live her own life. And finally be able to be the artist she has always been.
Over the course of a hot summer, events are supposed to come to a dramatic head, leading to a truly fiery finale…..
My reading impression: This was a really good book. It all started relatively slowly, we were introduced to the characters relatively calmly, it was a more sedate style of storytelling at the beginning, and then everything picked up speed little by little. At some point I was so into the story that I had to keep reading and read the second half of the novel in one go. The atmosphere, the setting, everything was just right. It was also exciting what we as readers are told about painting and the creation of works of art. And what is actually important as a viewer? I read that the author is a synesthete, and I think Ettie is too. Color is light and life – I found that fascinating.
In general, I found the characters profound and really complex. As I said, it took me a moment to really warm to them, but it was worth the effort.
At the beginning, for example, I was wondering about the characters. For example, I was a bit surprised about Ettie, she seemed so strange to me – why does a 27-year-old run her misanthropic uncle’s household so meticulously and let herself be treated like a nobody? What’s wrong with her? But hey, actually there’s a lot going on with her, and I was really rooting for her.
Funny side note: real historical figures like Peggy Guggenheim and Scott (Fitzgerald?) appear, and that gave the story an authentic appeal. Edouard Tartuffe is fictional – but I could imagine him exactly like that. I googled the name because I thought maybe he actually existed – no, he doesn’t :-). But hats off to the author, I would have believed her!
So, a book about art, life, of course also about love, but also about the freedom to be who you are. I really liked it, I’ll remember the author!
Many thanks to Netgalley and the publisher for the review copy! I really enjoyed it!