von Alexandra Walsh
erschienen bei Boldwood Books (24. Januar 2024)
englischer Klappentext: „‘A king adorns the throne… He has no subtlety, no grace but he does not deserve to die in the way that has been planned and this is why we shall stop them, our men, our kin and save us all.’
1605
Bess Throckmorton is well used to cunning plots and intrigues. With her husband Sir Walter Raleigh imprisoned in the Tower of London, and she and her family in a constant battle to outwit Robert Cecil, the most powerful man in the country who is determined to ruin her, Bess decides to retreat to her beloved home, Crestwell Hall. But there she is shocked to hear talk of a new plot to murder the king. So, unbeknownst to their menfolk, the wives of the plotters begin to work together to try to stop the impending disaster.
Present Day
Isabella Lacey and her daughter, Emily, are excited to be starting a new life at her aunt’s home, Crestwell Hall in Wiltshire. During renovations, Isabella discovers an ancient bible that once belonged to Bess Throckmorton, and to her astonishment finds that it doubled as a diary. As Isabella reads Bess’s story, a new version of the Gunpowder Plot begins to emerge – told by the women.
When Emily’s life is suddenly in terrible danger, Isabella understands the relentless fear felt by Bess, hundreds of years ago. And as the fateful date of 5th November draws ever closer, Bess and the plotters’ wives beg their husbands to stop before a chain of events is set into action that can only end one way…“
Ich habe die Autorin letztes Jahr entdeckt, und mich haben ihre Bücher bislang alle gefesselt, ich habe hier also blind zugegriffen. Gleich vorab: hat sich gelohnt 😊.
Die Romane, die ich bisher von Walsh gelesen habe (inklusive diesem hier) sind alle „Time Slip“-Novels, spielen also auf 2 verschiedenen Zeitebenen, eigentlich immer einmal im hier und heute, und einmal in einer historisch interessanten mittelalterlichen oder antiken Epoche. Wir haben immer 2 toughe Heldinnen in jeder Ebene, die sich teils selbst erst noch finden oder verwirklichen müssen, aber immer Ladies mit Biss und Charakterstärke. Auf irgendeine Art und Weise sind die jeweiligen Heldinnen auch immer über die Jahrhunderte hinweg miteinander verbunden. Also, lange Rede, kurzer Sinn, das Rad erfindet Ms Walsh nicht neu bei Ihren Romanen, aber nichtsdestotrotz ist jedes Buch immer einzigartig. Und immer historisch sehr gut recherchiert und richtig gut und spannend zu lesen.
Hier nun haben wir in der historischen Zeitebene 1605 Bess Throckmorton, Gattin des in Ungnade gefallenen und im Tower of London eingekerkerten Poeten Sir Walter Raleigh, die mit ihren Kindern nach Crestwell Hall zieht, einem abgelegenen Anwesen, weitab vom Schuss, und von dem niemand weiß, dass es eigentlich ihr gehört. Etwa 400 Jahre später zieht Isabella, Historikerin und Event Managerin, mit ihrer Tochter ebenfalls auf Crestwell Hall ein. Das Anwesen gehört mittlerweile ihrer Tante Thalia, die versucht, den alten Kasten zu renovieren, dessen Geschichte aufzuarbeiten, und damit Geld zu verdienen. Isabella findet nach ihrer Scheidung hier einen neuen Wohnsitz und eine neue Aufgabe.
Gleich am Anfang wird klar, Crestwell Hall hat Verbindungen zu Guy Fawkes und dem Gunpowder Plot, und für Isabella ein erster Ansatzpunkt für Recherche. Und hier muss ich mal kurz innehalten, während in England jedes Kind Guy Fawkes kennt, zu dessen Erinnerung am 5. November Scheiterhaufen entzündet werden und Halloween-ähnliche Parties stattfinden, kennt das hier in Deutschland keiner. Ich habe den „Guy Fawkes Day“ auch erst bei einem Aufenthalt in England kennengelernt. Also, besagter Guy wollte damals 1605 am 5.11. halb London in die Luft jagen, sein Vorhaben wurde aber kurz vorher aufgedeckt und Fawkes landete in der Folterkammer. Um diesen Plan, den Gunpowder Plot, dreht sich der Roman eigentlich. Guy Fawkes hat das ja nicht alleine erdacht, er war einer von 13 „Plottern“, die allesamt dem Adel angehörten und miteinander verwandt, verschwägert und / oder befreundet waren. Und Bess Throckmorton war mit allen verwandt. Ms Walsh benutzt hier den Kunstgriff und erzählt die Story mal aus dem Blickwinkel der Frauen der Plotter. Wie sie Wind bekamen von diesem ungeheuerlichen Plan, der alle Plotter samt Familien ins Unglück stürzen konnte, und wie sie versuchten, ihre Männer aufzuhalten. Sehr geschickt werden historische Fakten verwoben mit Fiktion, und ich habe mir oft gedacht, hey, vielleicht war das ja auch so gewesen? Hätte sein können 😊. Und während sich die Geschichte um Bess und ihre Freundinnen langsam entwickelt, entwickelt sich auch Isabellas Geschichte, deren Ex-Gatte im zeitgenössischen England ebenfalls dubiose Umsturzpläne ausbrütet……
Also, ich fand den Roman erneut super spannend, emotional ergreifend, mit tollen starken Heldinnen und viel Action ausgestattet. Hat echt alles gehabt, um mich zu fesseln. Und ganz nebenbei habe ich ein paar Geschichtskenntnisse aufgebessert.
Ich kann das Buch nur weiterempfehlen! Großes Kino.
English review:
I discovered the author last year and so far all of her books have captivated me, so I picked this up blindly. First of all: it was worth it 😊. The novels that I have read by Walsh so far (including this one) are all “time slip” novels, so they take place on two different time levels, actually always here and now, and once in a historically interesting medieval or ancient era. We always have 2 tough heroines at every level, some of whom still have to find or realize themselves, but always ladies with grit and strength of character. In some way, the respective heroines are always connected to one another throughout the centuries. So, long story short, Ms. Walsh doesn’t reinvent the wheel with her novels, but nonetheless each book is always unique. And always historically very well researched and really good and exciting to read. Here, in the historical time period of 1605, we have Bess Throckmorton, wife of the disgraced poet Sir Walter Raleigh, who was imprisoned in the Tower of London. Bess moves with her children to Crestwell Hall, a remote estate, far from the beaten path, and which no one knows about that it actually belongs to her. About 400 years later, Isabella, historian and event manager, also moves into Crestwell Hall with her daughter. The property now belongs to her aunt Thalia, who is trying to renovate the old box, coming to terms with its history and making money with it. After her divorce, Isabella finds a new place of residence and a new job here. Right from the start it becomes clear that Crestwell Hall has connections to Guy Fawkes and the Gunpowder Plot, and this is a first starting point for Isabella for research. And here I have to pause for a moment, while every child in England knows Guy Fawkes, in whose memory bonfires are lit on November 5th and Halloween-like parties take place, nobody here in Germany knows that. I first discovered “Guy Fawkes Day” when I was in England. So, the guy in question wanted to blow up half of London on November 5th 1605, but his plan was discovered shortly beforehand and Fawkes ended up in the torture chamber. The novel actually revolves around this plan, the Gunpowder Plot. Guy Fawkes didn’t think this up alone, he was one of 13 “plotters” who were all members of the nobility and were related by marriage or blood and/or were close friends. And Bess Throckmorton was related to all of them. Ms. Walsh NOW tells the story from the perspective of the plotters‘ wives. How they got wind of this outrageous plan that could bring disaster to all the plotters and their families, and how they tried to stop their men. Historical facts are very cleverly interwoven with fiction, and I often thought to myself, hey, maybe that was the case? Could have been 😊. And while the story of Bess and her friends slowly develops, Isabella’s story also develops, whose ex-husband is also hatching dubious plans for a coup in contemporary England… So, I once again found the novel super exciting, emotionally moving, with great, strong heroines and lots of action. It really had everything to captivate me. And along the way, I improved some knowledge of history. I can only recommend the book! Big cinema.