von Claire Marchant
erscheint bei Boldwood Books (9. August 2024)
englischer Klappentext:
„Now:
When Adrianna arrives at the small, run-down cottage, near the sea in rural Norfolk, she can’t help but breathe a sigh of relief. Here she can forget her life in the city, and the problems she’s left behind there, at least for a while.
But – like Adrianna herself – the cottage holds secrets. And when Adrianna finds a mysterious bundle of notes hidden under a floorboard, she can’t shake the idea that they’ve been waiting for her. Especially when – in the rambling, overgrown garden – she then finds a strangely-carved stone, drawing her into a centuries-old mystery…
1646: Between her work as the village midwife and the medicines she sells from her cottage, Ursula has no need for a man. But this ideal leaves her unprotected in a world where just one accusation of witchcraft can mean certain death. So when she catches the eye of a powerful new local doctor, she must use every part of her cunning, or risk becoming his prisoner…
Can the two women – their paths bound by place and history – each find the keys to their own destiny?“
Cooles Cover, spannender Klappentext – ich hab zugegriffen.
Hierum geht’s: wir sind in Norfolk, in einem kleinem Kaff im idyllischen Nirgendwo. Die Londonerin Adrianna ist ausgebrannt und gönnt sich ein Sabbatical. Hierfür hat sie sich ein uraltes Cottage ausgesucht, und sie will einfach zur Ruhe kommen. Schon bald merkt sie, dass das Gebäude ein Geheimnis umweht, dass hier Dinge und Energien wirken, die sich nicht erklären lassen – und auch wenn einiges unheimlich und mysteriös ist, so lässt sich Adrianna nicht von Nachforschungen abhalten. Sie findet ein altes Tagebuch, dass vor mehr als 400 Jahren von Ursula geführt wurde, die einst hier gelebt hat…..und je mehr Adrianna die alten Seiten entziffert, desto näher fühlt sie sich Ursula, die hier als Hebamme und Kräuterfrau einst lebte.
Die Geschichte wird abwechselnd von Adrianna im hier und heute und von Ursula aus dem Jahre 1646 erzählt, und natürlich ist das gemeinsame Wohnhaus das verbindende Element. Aber je weiter die Geschichte fortschreitet, desto mehr Gemeinsamkeiten tun sich auf: Adrianna , eigentlich erfolgreiche Powerfrau, hat sich immer mehr von ihrem narzisstischem Freund das Selbstvertrauen nehmen lassen und findet gerade mühsam und mit Hilfe neuer Freunde wieder zu sich selbst zurück. Ursula hingegen hat schon früh entschieden, keinen Mann in ihr Leben zu lassen, denn ihre persönliche Freiheit ist immer schon ihr höchstes Gut – gerade auch, weil sie als Heilerin immer wieder häuslicher Gewalt begegnet, die sie definitiv für sich selbst nicht haben will. Problematisch wird es für sie, als ein neuer reicher Arzt in den Ort zieht, der alle Register zieht, um sie zu besitzen….schließlich war damals das Zeitalter der Inquisition……
Ja, und somit hat das Buch generell für mich eine sehr feministische Komponente, die mir super gut gefallen hat. Interessant fand ich, dass die Protagonistin aus dem 17. Jahrhundert sich so vehement für ihre persönliche Freiheit und fürs Singledasein entschieden hat und das auch durchzieht – die Lady hatte Persönlichkeit! – und die Protagonistin aus unseren Zeiten sich so von ihrem Freund vereinnehmen lässt. Häusliche Gewalt auf der Psychoschiene, die erstmal nicht als solche erkennbar ist – ich glaube, das hat Identifikationspotential. Ich fand diese Beziehungsthematiken in beiden Zeitaltern echt faszinierend dargestellt, das war so für mich das große Thema im Buch. Vielleicht sehen andere Leser das anders, natürlich gab es hier Geisterfeeling und Mystery, und auch das Setting im historischen Norfolk kam für mich gut rüber, aber wie gesagt, ich fand vor allem die Beziehungsthemen spannend.
Das Buch ließ sich generell super gut lesen, ich fand die Charaktere authentisch, und ich konnte mit beiden Frauen mitfiebern. Hat mich abgeholt. Coole Plottwists, und ein absolut geniales und nicht vorhersehbares Ende!
Fazit: war super! Herzlichen Dank an Boldwood Books und Netgalley für das Rezensionsexemplar!
English review:
Cool cover, exciting blurb – I grabbed this one!
This is what it’s about: we are in Norfolk, in a small town in the idyllic middle of nowhere. Adrianna from London is burned out and is taking a sabbatical. She has chosen an ancient cottage for this and she just wants to relax. She soon realises that the building is shrouded in mystery, that things and energies are at work here that cannot be explained – and even though some things are spooky and mysterious, Adrianna doesn’t let that stop her from investigating. She finds an old diary that was kept more than 400 years ago by Ursula, who once lived here…..and the more Adrianna deciphers the old pages, the closer she feels to Ursula, who once lived here as a midwife and herbalist.
The story is told alternately by Adrianna in the here and now and by Ursula from 1646, and of course the shared house is the connecting element. But the further the story progresses, the more similarities emerge: Adrianna, actually a successful power woman, has let her narcissistic boyfriend take away her self-confidence and is now finding her way back to herself with difficulty and with the help of new friends. Ursula, on the other hand, decided early on not to let a man into her life, because her personal freedom has always been her most valuable asset – especially because as a healer she repeatedly encounters domestic violence, which she definitely does not want for herself. It becomes problematic for her when a new rich doctor moves to town who pulls out all the stops to possess her… and after all, that was the age of the Inquisition…
Yes, and so the book in general has a very feminist component for me, which I really liked. I found it interesting that the protagonist from the 17th century decided so vehemently for her personal freedom and for being single and went through with it – the lady had personality! – and the protagonist from our times lets herself be so taken over by her boyfriend. Domestic violence on the psychological level, which is not immediately recognizable as such – I think that has potential for identification. I found these relationship issues in both eras to be portrayed in a really fascinating way, that was the big theme in the book for me. Maybe other readers see it differently, of course there was a ghost feeling and mystery, and the setting in historical Norfolk also came across well to me, but as I said, I found the relationship issues particularly exciting.
The book was generally a great read, I found the characters authentic, and I could empathize with both women. It grabbed me. Cool plot twists, and an absolutely brilliant and unpredictable ending!
Conclusion: it was great! Many thanks to Boldwood Books and Netgalley for the review copy!